مطالب هنری

مطالب هنری

هنر و مطالب مرتبط به آموزش هنر

مطالب هنری

نام: مطهری نیا
.........................................................
جنسیت: زن
.........................................................
محل سکونت:
.........................................................
سن: 0 / 0 / 0
.........................................................
میزان تحصیلات:
.........................................................
شماره تماس:
.........................................................
ایمیل و ای دی یاهو:
.........................................................
درباره من: در دنیایی که صحنه های مجازی فرصت بودن یافته اند در جستجویی نشانه های هستیم که قادر باشد مسیر تعلیم و تربیت را روشن نماید این وبلاگ به امید بهبود تعلیم و تربیت و همچنین یافتن اندیشه ها و نظرات مخاطبین فعالیت خود را هر هفته تمدید مینماید

نظرات شما عزیزان:

مصطفی احمدی
ساعت11:59---8 دی 1392
154
درس دوم : ابزار، وسایل و مواد گلیم بافی
در پایان این درس از دانش آموزان انتظار می رود:
 اصطلاحات مربوط به گلیم بافی )دار، چله پیچی، تار، پود، نخ چله( را
بشناسند.
 انواع دار را بشناسند.
 انواع نخ چله را بشناسند.
 دار را برای گلیم بافی آماده کنند )چله پیچی(.
 بتوانند گلیم ببافند.
ابزار و وسایل گلیم بافی
دار: دار یا کارگاه چهار چوبه ای است از جنس فلز یا چوب و فلز که می تواند به صورت افقی
و یا عمودی باشد و بیشتر در شهر ها و برخی روستا ها کاربرد دارد.
دار افقی گلیم بافی
دار عمودی گلیم بافی
155
دفتین: برای استحکام بخشیدن به درگیری الیاف تار و پود معمولاً از وسیله ای به نام دفتین که
آن را شانه دفه و کرکیت هم می نامند، استفاده می شود.
قیچی: قیچی گلیم بافی از نظر ساختمان و طرز کار کاملاً شبیه قیچی های قالی بافی است.
مواد اولیه
نخ پشمی: یکی از مهم ترین مواد اولیه در بافت گلیم نخ پشمی است.
نخ پنبه ای: از نخ پنبه ای به عنوان چله یا تار گلیم استفاده می شود. در برخی از مناطق کشور
از نخ پشمی به جای نخ پنبه ای برای تار استفاده می شود.
8 سانتی متر
چوب
نری گاو
تیغه های فلزی
نمونه ای از دفتین
10/5 سانتی متر
17 سانتی متر
17/5 سانتی متر
تکیه گاه انگشت سبابه
اختلاف ارتفاع
تکیه گاه انگشت شست محل پرچ تیغه
قیچی
بازو
قیچی یکی دیگر از ابزار کار گلیم بافی
156
نخ ابریشمی: از نخ ابریشمی که از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار است، به عنوان پود یا تار
و در مواردی هم به عنوان تار و هم به عنوان پود گلیم هم زمان استفاده می شود. بنابراین، ممکن است
گلیمی چلهٔ ابریشمی یا پود ابریشمی داشته باشد و حتی به صورت تمام ابریشم بافته شود.
چله کشی گلیم
برای پیچیدن نخ های چله بر روی دار گلیم بافی، به ترتیب از زیر این گونه عمل کنید:
ابتدا اندازهٔ عرض گلیم را روی دار )اندازهٔ عرض کار سیه بندی( مشخص کنید.
سپس دو نخ موازی با عرض چهارچوب با فاصلهٔ حدود 10 سانتی متر از یکدیگر ببندید.
نخ چله را از محل علامت گذاری به پایین چهار چوب متصل کنید و آن را از زیر و روی دو
نخ موازی به صورت یکی در میان عبور دهید؛ به طوری که در انتهای کار تمام نخ های تار زیر و رو
باشند. )از فاصلهٔ نخ چله ها به اندازهٔ 1 تا 5/ 1 برابر نخ چله(
آخرین نخ تار چله را به بالا یا پایین چهارچوب متصل کنید؛ طوری که کل تار های کشیده
زوج باشند.
زنجیره و گلیمک در ابتدای کار
1 یک خط کش یا قطعه چوب صاف بین تار های زیر و رو در پایین کار قرار دهید.
2 نخ چله را حدود سه برابر عرض چله انتخاب کنید و آن را به صورت پیچشی به دور تارها
بپیچید؛ به طوری که تمام تارها در یک سطح قرار بگیرند.
3 نخ چله حدود ده برابر عرض کار باشد و از بین چله های زیر و رو عبور کند؛ به طوری که
در هر رفت و برگشت جهت ها تا انتهای نخ چله عوض شود.
157
درس سوم: بافت گلیم ساده
در پایان این درس از دانش آموزان انتظار می رود:
 برای گلیم خود طرحی مناسب بکشند.
 طرح خود را در بافت گلیم اجرا کنند.
 مهارت بافت گلیم های طرح دار را داشته باشند.
گلیم، دست بافته ای تخت و بدون پرز است که روی دارهای افقی و عمودی بافته می شود.
بیشتر خاص مناطق عشایری و روستانشین است و نقش و نگار آن به صورت ذهنی می باشد. طرح و
نقش های گلیم به صورت اشکال هندسی است.
برای بافت گلیم ساده
ابتدا نخ پود پشمی را به صورت یکی در میان از


مصطفی احمدی
ساعت11:57---8 دی 1392
114
ل چهارم
فص
خوشنویسی
معلمان گرامی خوب می دانند که امروزه خط خوب متاعی کمیاب است و حتی عزیزانی که
تحصیلات عالی دارند، در بسیاری موارد با مشکل بدخطی مواجه اند. علل این مسئله م یتواند عوامل
بسیاری باشد که مهم ترین آنها نبود آموزش صحیح و مستمر در سال های آغاز تحصیل است. در
این میان، تعیین اولویت میان تعلیم خط درشت )خوشنویسی( و خط ریز )شکستهٔ تحریری( نیز مورد
اختلاف است. البته روشن است که این دو ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و برای یادگیری شکستهٔ
تحریری )خط ریز( که همان ساده شدهٔ شکسته نستعلیق است فراگیری خط نستعلیق به عنوان
زیربنا ضرورت دارد.
115
این بخش از کتاب، که خودبخشی از سه گانهٔ آموزش خوشنویسی در دورهٔ متوسطهٔ اول است،
به نیت رفع نیاز آموزشی دانش آموزان فراهم شده است و به ضرورت به هر دو مقولهٔ خوشنویسی با
قلم و خوشنویسی با مداد و خودنویس نظر دارد. معلمان گرامی می توانند با توجه به امکانات و شرایط
موجود، یکی ازاین دو مقوله یا هر دو را در برنامهٔ آموزشی کلاس خود قرار دهند.
پیوستگی در آموزش، ترتیب سرمشق ها و مطالب ارائه شده، هم زمانی تعلیم خط درشت
)خوشنویسی( و خط ریز )تحریری(، آغاز کردن با نستعلیق و اختصار در توضیح مطالب از ویژگی های
این کتاب است که با پررنگ کردن نقش مؤثر معلمان گرامی نتیجه ای مطلوب درپی خواهد داشت.
ان شاءا... .
شرح برخی اصطلاحات و معرفی بعضی از ابزار این هنر پیش نیازی است که در درس اول
آمده است و آشنایی با خطوط مختلف و کاربردهای هریک از آنها شناخت و آگاهی دانش آموزان از
گونه های مختلف خوشنویسی را افزایش خواهد داد.
نکتهٔ قابل ذکر دیگر، تأکید بر تقویت دید دانش آموزان در آموزش و پرهیز از تشریح و توضیح
و...، )لااقل در مرحلهٔ اول تعلیم و برای همه( است.
دلگرمی ما به همدلی و همراهی معلمان کار آشنا و دلسوزی است که در سراسر میهن اسلامی با
تلاشی درخور تحسین به امر آموزش فرزندان این آب و خاک همت گماشته و عاشقانه به تعلیم و تربیت
آنان مشغول اند.
116
درس اول: آشنایی با اصطلاحات و ابزارهای خوشنویسی
در پایان این درس از دان شآموزان انتظار می رود:
 برخی از اصطلاحات و ابزارهایی را که برای یادگیری بهتر خط ضروری
است، بشناسند
 به میراث فرهنگی هنری خود احترام بگذارند و از آنها نگهداری کنند.
همان طورکه م یدانید، در طول آموزش م یبایست مدام از اصطلاحات خاص خوشنویسی مانند
ترکیب، کرسی و نقطه استفاده کرد. از این رو، به نمونه هایی از این تعاریف که برای تفهیم بیشتر
دانش آموزان مورد نیاز است اشاره م یکنیم و دربارهٔ ابزار معرفی شده و ویژگی های آنها بیشتر توضیح
خواهیم داد که امیدواریم مورد استفاده قرار گیرد.
پیش از پرداختن به ابزارها و اصطلاحات، بهتر است به نحوهٔ صحیح در دست گرفتن قلم
بپردازیم که تأثیر زیادی بر خوش نوشتن دارد. قلم را باید با انگشت شست و سبابه گرفت و به انگشت
میانی تکیه داد. توجه داشته باشید که نوک انگشتان باید پشت منتهی الیه میدان قلم قرار گیرد.
ابزار
قلم: اصلی ترین ابزار خوشنویسی است. از انواع قلم می توان به قلم دزفولی، قلم شمالی،
قلم خیزران و قلم پارویی اشاره کرد.
117
در اینجا خصوصیات یک قلم خوب دزفولی را بیان می کنیم.
در قلم دزفولی رنگ پوسته در دامنه ای از سرخ تا قهوه ای پررنگ و شفاف است و هرچه به
قهوه ای نزدیک تر باشد بهتر


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده:
׀ تاریخ: - ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , honnar.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com